Just Want To Be Free
- Ingen människa är fri som inte är herre över sitt eget sinne.

måndag 22 mars 2010

Världens lyckligaste folk


Gick upp 05.45 för att hinna träna innan gymet fylls av träningsfantaster, blir ni förvånade om jag säger att jag var där först? Körde 32 min cross (7 km) och det var ganska tugnt, men ändå skönt. Lyssnade på RixFm och där var det ett kortare repotage om ett projekt där tre ambassadors ska åka till 206 länder och finna lycka. Lite typiskt amerikanskt sa en av "ambassadörerna" att det var viktigt att finna en ambition i livet. Det räcker inte med att ha alla ting, utan ambitionen gör vardagen och får än att vilja gå upp på morgonen. Det kan låta som en klyscha, men jag tror verkligen att det finns mycket sanning bakom detta.

Vad är det egentligen som driver oss framåt här i livet? Förutom att överleva, som är vårt biologiska arv, så är det att finna någon form av tillfredsställelse. Det kan vara allt från att ha en stressfri vardag till att kunna resa jorden runt. Visst är det viktigt att ha ett bra jobb, ett bra boende och god ekonomi, men det är inte allt. Jag finner det intressant att många människor "nöjer" sig med att leva ett "svensson" liv. När jag är ute och åker och passerar en liten "håla" brukar jag fundera över hur personerna som bor där mår. Vad jobbar dem med? Är dem nöjda med sitt liv? För mig är det otänkbart att leva ett sådant svenssonliv, men kan ändå känna en uns av avundsjuka. Tänk och kunna bli lycklig på det lilla här i livet? Många människor har en sådan passion, att materiella ting inte har någon mer betydelse är praktisk. Kan jag också finna en sådan passion?

Det är så lätt att tro att en fet lön, vackert hus och stor garderob är svaret på alla problem. Jag ska erkänna att jag trodde att det var målet med mitt liv, men nu med alla mina erfarenheter det senaste året har jag ändrat mig lite. Det är mål jag har med livet, men det är inte en förutsättning för att jag ska bli lycklig. Dock kan det underlätta min vardag och göra det möjligt att förgylla min vardag och lättare nå upp till min passion. Jag älskar ju hästar och vill ha en häst, då krävs det en god ekonomi för att kunna utöva min passion. På något vis kan dessa materiella förutsättningar var en del av min passion, även om det inte är ett rekvisit. Jag undrar dock vad min stora passion är i livet? Hur lång tid kommer det ta innan jag upptäcker det? Kommer jag någonsin finna min passion? Kanske.

Det handlar om att finna glädje i det lilla, men ändå inte "nöja" sig. Uttrycket "The sky is the limit" älskar jag och det är så sant. Satsa på det DU vill, även om det kan ses som omöjligt. Så länge man följer sina drömmar, sin passion, har man kul på världen och mer åren kanske man inser att det inte är målet som är det viktigaste, eller så når man målet och finner att "detta var inte vad jag trodde" och finner en ny passion för att få motivation i vardagen och uppfylla sig själv. Låt inget hindra dig från att leva efter din passion, OAVSETT vad det nu är. För det tänker inte jag göra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar