Just Want To Be Free
- Ingen människa är fri som inte är herre över sitt eget sinne.

söndag 17 januari 2010

Få ut det bästa av dagen!

Ibland känns dagarna så långa och sega, fulla av ångest och tårar, dessa dagar vill jag i alla fall bara gräva ner mig. Dock har jag lärt mig att få ut det bästa av dagen. Försöka göra det bästa för att dagen ska bli uthärdlig och bra så som den dagen bara kan bli. Igår var en sådan dag. Jag hade mycket ångest, drömt många konstiga drömmar, som inte släpper mitt medvetande ens när jag vaknat. Känner mig äcklig, fet och ful och inte nog med det, orkeslös och deppig. Istället för att gräva ner mig tog jag (vi) tag i det. Åkte in till stan, gick lite i affärer, tog en fika och satte oss för att gemensamt lösa sudoku. Då sprang tiden plötsligt iväg och jag var fullt upptagen med att placera in siffror i olika rutor. Jag kunde koncentrera mig och fly vardagen, men på inte på ett destruktivt sätt. Jag var medvetet närvaro i det jag gjorde! Ångestklumpen krympte allt eftersom och när vi for runt på stan kände jag mig lättare än på länge.

Visserligen fanns bara känslan där för ett kort ögonblick, innan den fyllde mig igen, men det gjorde inget. För under denna korta stund orkade jag hämta krafter och vila lite, för att sedan ta tag och orka kämpa vidare. Eftermiddagen blev i ångestväg inte bättre, då det bjöds på fika, kakor och god mat och det blev ett evigt rännande till toaletten. Dock försökte jag vara kvar i det outhärdliga nuet, trots att jag bara ville fly. Jag försökte tänka igenom vad jag höll på med och peppa mig själv att det inte gjorde något om jag åt och inte fick upp allt. Istället för att blockera mig, så öppnade jag mina sinnen och försökte, så gott det gick, att analysera mina tankar. På kvällen var jag full av ångest och ville bara ut, så jag, min fästman och hund gick ut på en långpromenad i rask takt. Tänkte att för varje steg jag lämnade bakom mig, för varje steg gick jag framåt mot något bättre.

Det finns inte bara svart eller vitt, antingen eller. Jag behöver inte välja mellan att äta och vara tjock eller att svälta och vara smal. Det finns ett balanserat mellanting som jag måste finna ro i. Just nu ser jag det inte, men jag vet ändå att det finns där. Mitt friska Jag skriker och jag lyssnar inte, för rösten är bräcklig och tjatig. Måste höra nya röster, som jag vågar lita på och som är starkare än min. Min Ana röst är den enda jag litar på, för det är i den jag funnit kontroll och en (falsk) trygghet. Jag måste lära mig att leva en dag i taget och sluta oroa mig för en framtid, som jag faktiskt inte vet om den finns. Leva i nuet.

7 kommentarer:

  1. Det var bra gjort, ibland behöver man inte tänka på allt i hela världen hela tiden. Oftast bör man bara luta sig tillbaka och låta stillsam logik tillsammans med magkänsla bestämma riktningen här i livet.

    SvaraRadera
  2. Åh, det här inlägget gjode mig glad! Mycket bra jobbat! :) Hejjahejja!!! :D

    Varm kram!

    SvaraRadera
  3. Åh, det här inlägget gjorde mig så glad! Mycket bra jobbat! :) Hejjahejja!!! :D

    SvaraRadera
  4. svar: jag tyckte heller inte om det innan, men har nu gått några gånger och tycker det blir roligare och roligare :)

    SvaraRadera
  5. tack för din fina kommentar! :) gillar din blogg, den ska jag fortsätta läsa. KRAM

    SvaraRadera
  6. Jag trodde verkligen inte att mina föräldrar skulle förstå heller, men det gjorde dom och jag förklarade att jag bara ville att dom ska vara som vanligt. Att dom inte ska gulla med mig eller något sådant. Och att det är våran hemlis, med andra ord: inte berätta för resten av släkten. De är lite osäkra på hur de ska reagera det märker jag, det känns aningens olustigt, men det är nog för att jag vet att jag nu inte kommer kunna hetsa hemma, eller att jag isåfall måste ha kvar det i magen. Men det är riktigt skönt att ha sagt det och att veta att de står bakom mig och stöttar mig.

    Sen skulle det vara skumt om jag var hemma ett helt år, fick pengar men aldrig jobbade. De hade nog börjat undra vad jag höll på med. :P

    SvaraRadera
  7. Haha sudoku är också min flyktväg! Man blir så himla inne i det och tiden bara springer förbi:P

    Väldigt smart hur du resonerade när du tog prommenaden... ska jag försöka med:)kramis

    SvaraRadera