Just Want To Be Free
- Ingen människa är fri som inte är herre över sitt eget sinne.

torsdag 1 april 2010

Se dig själv med objektiva ögon

Det är så lätt att döma sig själv, sina egna misstag och brister. Vi är mer öppna för andras behov än våra egna. Människan är i grunden egoistisk, målet är att överleva och lyfta fram sig själv och sprida våra gener vidare. Vad förut harvarit ett beteende för att överleva, har nu istället blivit ett beteende för att inte få leva. Det handlar oftast om att vi vill vara perfekt, vilket är en utopi. För vad ligger egentligen under benämningen perfekt? Är det hur man beter sig? Hur man ser ut? Vad man har för hobby? Jobb? Relation? Det finns ingen som är perfekt, och då menar jag inte att det är på grund av att ingen kan vara perfekt, rent sakligt, utan att ingen kan vara perfekt på grund av dess subjektiva form.

När vi ser människor passera, stannar vi ibland upp och avundas varandra. Alla gör det, att påpeka motsatsen skulle vara oerhört naivt. Däremot varierar det från person till person hur man tacklar denna avund och låter det påverka än. Vissa noterar det bara och tar det inte särskilt hårt, medan andra trycker ner sig själv i skorna och tar illa upp. Vi dömer då oss själva, men också vår omgivning. Hur kan det komma sig att vi kan döma oss själva så hårt, när vi inte låter andra göra det? Jag tar absolut illa upp om någon kritiserar eller dömer mig, det känns hårt, för INGEN, förutom jag, är berättigad att döma mig, för INGEN vet hur jag mår eller tänker. Det finns oftast en orsak till hur vi hantera olika situationer och det tar oss hårt om vi blir dömda utan "rättegång". MEN att döma sig själv är vi väldigt bra på, det finns inga ursäkter, inga men eller sympati. Vi är som spanska inkvisitionen.

Det jag lärt mig är att vara snällare mot mig själv. Försöka att vara så sympatisk som möjligt för mig, mina behov och val. Jag tillåter mig själv att fela, misslyckas och har helt slutat eftersträva utopin perfekt. För innerst vet jag, att jag är så perfekt som bara JAG kan bli, så istället för att blunda åt det jag redan uppnåt, försöker jag sträva efter något mer, något som förgyller mitt liv. <3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar