Just Want To Be Free
- Ingen människa är fri som inte är herre över sitt eget sinne.

lördag 8 maj 2010

Gisela

Idag var jag hos Gisela igen, den kvinnan gör mig förundrad. Jag kom dit ganska omotiverad, hade planer i huvudet att jag skulle "dra ner" på maten igen. Börja sikta på en lägre vikt och kompensera för allt jag ätit på senaste tiden. Dock förändrades detta under mötets gång och när jag gick därifrån så kände jag mig grymt motiverad. Vi pratade om det "sjuka" ätstörda samhället och hur svårt det är att komma tillbaka som f.d ätstörd till det. Hur ska man själv kunna mota bort alla tankar, när omgivningen skriker ut alla budskap om mat/fett och viktnedgång? Det handlar ju om att lära sig att leva sitt EGET liv och låta allt annat passera ofiltrerat. Hur svårt är inte det egentligen? Det är dags för mig att jobba med detta, inifrån och ut. Jag kan inte förändra samhället, men jag kan förändra mitt sätt att hantera det.

Likaså diskuterade vi rädslan kring fett och KOLHYDRATER, media har i stort sätt sprutat ut hur tjocka vi blir av kolhydrater och fett. Även "mindre" seriösa kostrådgivare och läkare har promotat för att äta mindre kolhydrater och mer proteiner. Gisela suckar över denna hysteri. Fransmän, italienare, människor i mellanöstern och hela Indonesien lever praktiskt taget på kolhydrater (och fett) och befolkningen är bland de smalaste i världen. I USA är mycket fettfritt och light och det gör dem till världens fetaste befolkning. Eskimåer lever mestadels på protein och fett, vilket gör att deras kroppshydda i snitt är "sälformade". Det visar på att kolhydraterna INTE gör oss feta, bara om de "överkonsumeras" och inte kombineras av fett och proteiner. Äter vi relativt mycket kolhydrater, "bra" fetter och lite protein, håller vi en god mättnad och en bra kroppsform. Det krävs inte lika mycket protein för att tillgodogöra sig och bygga upp kroppen, om man är noga med att äta fett och kolhydrater.

Detta har jag kollat upp noggrannare och är nu helt övertygad om att det hon säger stämmer. Hur f*n kan kineser vara så små och smala, om det nu var så att man blev "fet" av kolhydrater? Det är snarare så att när vi minskar, tar bort delar av de tre "elementen" som vi äventyrar vår hälsa och vikt. Istället för att vara uppmärksam på vad kroppen behöver och vill ha, så följer vi kostprogram som bara är ute efter att skada kroppen och ändra den biologiska cirkeln. Näringsfysiologi är mer komplex än så och anledningen till att det fungerar är att kroppen är förlåtande och kan anpassa sig efter olika förhållanden. Dock betyder det inte att kroppen kan anpassa sig i en sådan grad att det blir permanent. Ät allt och välj inte bort något element, i längden blir du garanterat tjock eller svälter ihjäl.

SÅÅÅ. När jag kom hem åt jag 1/2 port gröt (blev mätt och slutade äta, man ska lyssna på kroppen!) samt 1 ägg och 1 macka med smör OCH skinka. Sedan kände jag mig som en ny människa och begav mig till gymet för att träna 45 min cross. Vilken energi jag hade, maten gör en sådan skillnad! Efter träningspasset gick jag hem och åt middag, glasnudlar +biff +wokadegrönsaker! Gott. Efter det blev det stallet och sedan när vi kom hem lite kladdkaka och 1 smörgås. För mig känns det som att jag ätit MASSOR, men det har jag inte. Tränar så mycket att jag borde kolla mer på elitdrottares kost, än "normala" människors kost. Jag känner mig nu LAGOM mätt och nöjd och ska snart gå och sussa kudde. Har morgonfodring i morgon! Då blir det upp tidigt, tar stallet redan på morgonen och efter det ska jag träna 45 min cross igen och sedan styrka!

Tänk på att äta allt, om du inte tycker om; ät ändå. Det handlar inte om vad du gillar eller ej, utan vad din kropp behöver. Smaklökarna är taskiga om man svälter, så det är inte så att du inte tycker det smakar gott, utan att du saknar känsla för smaker. Ät, så försvinner det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar