Just Want To Be Free
- Ingen människa är fri som inte är herre över sitt eget sinne.

söndag 6 december 2009

Medveten närvaro

Jag var på fest igår, eller fest och fest. Det var ganska krystat, då olika "kompisgäng" hade samlats för att fira en gemensam kompis. Mina vänner tyckte festen var tråkig. Jag uppfattade kvällen som okej. Kanske för att jag egentligen inte var där. Jag var någon annanstans. Under kvällen bjöds det på mat och dryck. Jag åt och drack, allt för att inte dra till mig uppmärksamhet. Om jag inte äter får jag höra det och folk låter mig inte vara. Vilket resulterade i att jag spydde 6 ggr igår. Vilket inte är bra. Med tanke på mina tänder och hals. Jag tillåter mig själv att äta mat som är nyttig, proteinrik och fiberrik. Men så fort jag äter för mycket eller "onyttigt" kan jag inte behålla maten. ÅNGESTEN kväver mitt inre och jag vill bestraffa mig själv.

Jag har en personlig tränare som hjälper mig med kosten. Hon försöker få in i mitt huvud att jag ska äta minst 1600 kcal om dagen. Ett underskott på 200-600 kcal om dagen i jämförelse med den totala energin man äter gör att man tappar minst ett halv kilo FETT i veckan. Eftersom jag tränar upp till 10 timmar i veckan skulle jag kunna äta upp till 2000 kcal om dagen och enda minska i fettvikt. Mitt ätstörda jag skulle inte tro henne, om det inte skulle vara så att det har funkat tidigare för mig. Vägde då 45 kilo och åt 1800 kcal om dagen minst. Jag ska verkligen försöka öka kcal intaget. För min kropp får inte bränna bort alla muskler, muskler är snyggt (även om mina knappt är synbara), för då får man en fast, tunn kropp. Jag menar nu inte att jag vill se ut som ett senigt muskelpaket, utan tvärtom. Allt fett vill jag ha bort. Problemet är att om jag äter för lite, kommer min kropp välja att bränna muskler ist för fett, vilket resulterar i större viktnedgång, men fortfarande mycket fett på kroppen.

Det folk glömmer informera "ätstörda" om är att om man börjar öka kcal intaget kan man öka i vikt i början. Detta resulterar i ångest över snabb viktuppgång på 1-4 kg. Men detta beror på kroppens vattenbalans! Kroppen ansamlar vatten. Därför bör man salta maten i början!! Vattenkilona går man ner sen igen när ämnesomsättningen repat sig någorlunda igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar