Just Want To Be Free
- Ingen människa är fri som inte är herre över sitt eget sinne.

fredag 11 december 2009

SJälvbild

I många fall beror ätstörning på en felvriden självbild. Man ser inte sig själv med objekiva ögon, utan sjuka subjektiva ögon. Att se sig själv som extremt överviktig eller tjock, trots att man i själva verket är underviktig är inte bara farligt, utan extremt förskräckligt. Dessa, människor känner en sådan stor osäkerhet och äcklas av sig själv. Jag önskar att det fanns ett sätt att få upp ögonen för dessa stackars individer. Det måste vara hemskt att se sig själv på det värsta tänkbara sätt, när det inte stämmer med verkligheten. Jag har svårt att beskriva hur dessa människor upplever sig själva, då jag inte känner att ag har fel självbild. Jag kan stå framför spegeln och tänka: Jag är skit snygg! Dock är det utan spegel eller under dagen, som jag upplever mig själv som pluffsig och tjock. Kollar konstant i speglar, skyltfönster för att bibehålla självbilden och inte lyssna på den inre rösten och känslan.

Jag önskar att alla människor kunde kolla sig själv i spegeln och älska sig själv. För vad spelar det för roll om vi har breda lår, rund mage, stor rumpa eller snea öron? Jag skulle aldrig lägga märke till det, om jag skulle möta en människa med ett lyckligt leeende på läpparna.

2 kommentarer:

  1. Det är jättesmart ju, ska absolut klippa bort lapparna. Ja, men det är svårt att veta vilken del man ska visa upp nu när det känns som om hela min kropp är ett enda stort klegg. :/

    SvaraRadera
  2. Det här inlägget är SÅ SANT!! Man har ofta en helt förvrängd bild av sig själv, en bild som inte på något sätt stämmer ihop med den bilden omgivningen har av en!
    Bra!
    Kämpa på.
    Kram!

    SvaraRadera