Just Want To Be Free
- Ingen människa är fri som inte är herre över sitt eget sinne.

onsdag 17 februari 2010

Dag 13 helt okej!

Har mått helt ok idag! Träffade min terapuet och hon vet verkligen hur hon skall få mig att må bra! Vi pratade mycket om känslohantering och jag börjar känna nu hur mycket "färdigheter" som jag lärt mig använda och det räddar mig från många jobbiga situationer. Jag använder mycket SOAL vid min hantering av ätstörningen. SOAL står för: Stop, Observe, Accept and Let Go. Stanna, alltså se situationen med icke dömande ögon, Observera, vad sker, varför och vad känner jag, är jag stressad? Här jag ledsen? Sedan, Acceptera: Jag känner så här just nu, är medveten om det men kan inte göra så mycket mer åt det, situationen är som den är. Let Go, gå vidare, se framåt, det som är har skett och jag har lärt mig av det. SOAL ungefär som Själ. Kom ihåg dem orden!

När jag äter dyker många känslor och tankar upp, "jag blir tjock" "jag är inte värd att äta" etc. Då gäller det att stanna upp, observera dessa känslor och förstå att det inte finns ett samband mellan att ex vara värd att äta och att äta, det är inte problemet, utan jag äter av andra anledningar. Det låter flummigt, men vill man verkligen bli fri, så gäller det att andra på tänkandet och börja att slappna av i stressiga och jobbiga situationer. Jag har verkligen börjat uppskatta mina färdigheter och nu börjar det ge resultat, ångest ses ju som själens feber och det gäller att ta till medel som minskar febern och börja behandla grundproblemet. Testa du också!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar