Just Want To Be Free
- Ingen människa är fri som inte är herre över sitt eget sinne.

måndag 1 mars 2010

Gör det du vill!

Jag följer många bloggar, allt från matbloggar till modebloggar och studentbloggar. Jag gillar att läsa andra människor tankar, dvs det som framkommer i texten. Genom att läsa andra bloggar blir man mindre ensam, ngn annan blottar sig och ger uttryck för ens känslor. Vi är inte ensamma, vi har varandra. Det som fick mig att gå in i väggen var all press och krav, både från mig själv och min omgivning. Jag dög aldrig, var alltid näst bäst. Detta knäckte mig, efter år av utanförskap, ångest och goda resultat, var jag helt slut; utbränd. Mitt psyke sa Nej! Under min jobbigaste period tvingades jag möta livet i vitögat. Det handlade om att överleva men också om att finna en mening. Vad vill jag? Så länge har jag levt livet efter hur jag BORDE vilja ha mitt liv och inte hur det passade mig att leva. Jag körde på för fullt efter gymnasiet, jobb och studier. Tio år frammåt var mitt liv planerat och grundstenen var prestation och pengar. Det gick i ett halvår, sedan var livet mediokert, meningslöst och dystert.

Under snart 1 års tid har jag jobbat med mig själv, men jag har framförallt tagit mig tid till att lära känna mig själv och mina behov. Jag är mer sårbar än andra, jag måste sova minst 8 timmar för att jag ska fungera, jag får inte stressa och jag säger Ja alldeles för ofta. Mina egenheter ser jag inte längre som ett problem, utan som en del av mig. Jag behöver inte bli något bara för att jag har bra betyg, jag behöver inte pressa mig själv till bristningsgränsen och jag har rätt att sägs nej om jag inte orkar. Ska skaffa mig den utbildning som passar mig, den utbildning som jag vill ha. Oavsett om det är läkare eller lärare man vill bli så ska man satsa! Men UTAN krav, vad gör det om det tar 10 år innan jag blir det jag vill bli? Eller 40 år? Livet har så mycket att ge och det känner jag nu, jag är långt ifrån framme, men vet i alla fall
vart jag ska. Stå inte stilla och låt livet komma till dig, utan börja leta bland urvalet och ta dig till livet!

2 kommentarer:

  1. Berörande text. Jag känner så otroligt väl igen mig...
    ALLT gott till dig!

    Varm kram

    SvaraRadera
  2. Jag tog tre stesolid. Ska egentligen bara ta en, men .. ah... Jag brukar kunna trycka undan min ångest, men tillslut kommer den fram ändå och det vet jag om. Man ska ju inte trycka undan den. men för tillfället har jag ju ingen vård här i göteborg och det gör det lite svårare. men jag hoppas på att få det snart.

    Du skriver så bra i detta inlägget. Jag har alltid haft prestations ångest och ställt höga krav på mig själv, av ingen andlening alls eftersom ingen i familjen är på om att ha höga betyg osv. Dom vill bara att man gör sitt bästa. Men vi var några tjejer som tävlade i klassen osv. Dumt att göra så. man måste utgå ifrån sig själv och vad man klarar av för att må bra. Men det är ju lättare att säga till andra vad dom ska göra ^^ Jag och min mamma brukar prata om det .

    Jag hoppas iaf att du får en bra dag! Kram

    SvaraRadera