Just Want To Be Free
- Ingen människa är fri som inte är herre över sitt eget sinne.

tisdag 2 mars 2010

Helt okej dag. Har precis ätit mellanmål och inväntar att maten skall brytas ned så jag kan gå och träna! Har otroligt ont i magen idag och jag börjar ana att jag kanske är laktosintolerant. Gjorde ett test om jag var det för några år sedan, men det visade inget. DOCK kan man ju ha enzymet, men att det inte är aktivt eller tillräckligt bra. Har fortfarande inte fått någon läkartid och det suger verkligen, vill få bort denna smärta och satsa på att bli helt frisk!

Var även hos terapueten idag, åh hon är så bra! Vi pratade om skam och skuld och våra primära känslor. Hon berömmer mig hela tiden att jag kommit så långt med min förmåga att hantera och förstå känslor. Varje gång jag träffar henne fylls jag av lugn och massor av energi. Det är långt kvar, men jag har kommit en god bit på vägen. Allt handlar om att finna sig själv och ens INRE kvalitéer, att fastna i det yttre kan driva vem som helt till vansinne, för där finns ingen sanning, inga känslor och ingen förmåga. Jag kan aldrig ändra på hur jag ser ut, men jag kan ändra på hur jag uppfattar mig själv. Även om jag sminkar mig, tappar vikt, opererar mig eller ändrar klädstil, är jag den jag är och min bild över mig själv är detsamma. Det är Fejk. Det är känslan som är viktig och inte spegelbilden. Bara för att vi ätstörda människor har gjort en funktion där spegelbild=värde behöver det inte vara så som verkligheten i realiteten är.

Det går inte heller att gömma sig eller undvika sin spegelbild, utan man måste Acceptera det man ser. Sedan hur man ska låta det man ser påverka än är en helt annan femma. Bara du själv kan reglera på de känslor som dyker upp i huvudet och förhålla dig till dem. Du kan även acceptera att du inte accepterar hur du ser ut. Det är också någon form av acceptans. En människa som är lugn och trygg i sig själv blir vacker. Så ENKELT är det. Osäkerhet förstör vilken spegelbild som helst och osäkerheten minskar inte av att man går ner i vikt. Inte heller säger det att man måste öka i vikt, fungerar allt i kroppen som det ska och man mår bra kan man vara där.

Ta hand om dig själv och ge dig själv det Du förtjänar. I slutändan måste du ändå lära dig att leva ihop med dig själv.

1 kommentar:

  1. Så OTROLIGT bra skrivet och helt sant. Jag lever med två olika Linor kan man säga. Den ologiska Lina vill ha en anorektisk kropp och den logiska linan vill bara ha bra självfötroende och vara nöjd med kroppen och vara hälsosam.

    Är det DBT du och din psykolog pysslar med? Låter väldigt så nämligen.

    SvaraRadera