Just Want To Be Free
- Ingen människa är fri som inte är herre över sitt eget sinne.

onsdag 3 mars 2010

Tjock

Usch, idag är en sådan dag då jag känner mig äcklig och fet. Ni vet dagar man helst vill gömma sig under täcket och svälta ihjäl. Dock ska inte denna känsla förstöra min dag! Det finns som sagt ingen sanning i att jag är fetare en dag och smalare en annan, men känslan finns där och den måste jag jobba med. Kan det vara så att tjockkänslan kommer från min primära känsla rädsla? I själva verket är jag livrädd att ta steget fullt ut och bli frisk? För att jag ska behöva återgå till vardagen och all press och stress det innebär? Eller för att jag är rädd för att min omgivning inte längre ska ta hänsyn till mig när jag blir frisk? Att alla i själva verket är snälla enbart pga att jag är sjuk? Eller är jag helt enkelt rädd för att bli fet? Att jag ska tappa kontrollen o rusa upp i vikt likt i somras? Att jag ska uppfattas ha "dålig" kontroll och gå upp i vikt ?

Ja, så är det nog! Jag är rädd för att jag inte ska klara livet o allt det innebär. Men det behöver ju å andra sidan inte betyda att jag inte klarar det, utan snarare måste jag själv sätta ribban för vad jag ska klara. Det är ju mitt liv och jag bestämmer själv vad det ska innehålla. Får försöka i största mån jag kan att plocka bort stress och krav ur vardagen. Sedan kan jag inte vara så egoistisk att jag kan kräva att min omgivning passar upp och särbehandlar mig. Jag är som alla andra, dock lite känsligare. Relationer ska ge mig motivation och livskraft och byggas på omtanke, respekt och ömsesidighet; från båda parterna. Blir det en radikal skillnad mellan mig o min familj och mina vänner får jag ta problemet då. Det gäller att våga ta konflikter och prata öppet om ens känslor i den relationen. Inte heller finns mitt värde som person i hur jag ser ut eller väger. Att äta normalt blir maninte fet av, så är det bara. Kontroll och mat är en livsfarlig kombination och ska absolut inte kopplas ihop! Men förnuft och mat däremot är en bra kombination som man skall använda sig av. Det viktigaste är trots allt hur du ser på dig själv, för det lyser igenom allt och påverkar omgivningen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar