Just Want To Be Free
- Ingen människa är fri som inte är herre över sitt eget sinne.

fredag 12 mars 2010

Unna dig något gott!

Nu är det dags för fredagsmys! Äntligen helg igen visst är det skönt? Eller? Många ätstörda är livrädda för helger, för det innebär frestelser, hets och ångest. Helgen spenderas mestadels genom att undvika mat och räkna kalorier. Målet är att äta lite och röra på sig mycket. Kompensationstänkandet tar över allt och om man väl "unnar" sig något, så dras middagen in, matintaget blir drastiskt mycket mindre och detta resulterar i att "hetssuget" (hungerskänslorna) tar över och man kan inte sluta att äta av det goda. Detta är ett helt sjukt beteende!!!!

Istället för att svälta in helgen, ät ordentligt. För om kroppen är nöjd, kan man äta "lagom" av det goda och njuta av det! Att unna sin själ ibland är inget fel, och inget man blir tjock över, om det sker ibland. Det farliga är att svälta sig själv för att kunna äta te x godis. För vad händer då om du har en full godispåse? Kan du ta 2 hg och sen sluta? Njae, påsen slukas nog och ångesten river inom dig. Istället ska man äta sina 5 mål, precis lika stora som alltid och ta 2 hg godis utöver det. Man blir nöjd av det, det räcker faktiskt! Visst kan man få ångest, men det är en ångest som man måste kunna hantera, för det är sjukligt. Ibland kan det hända att jag köpt hem godis, men när jag ska äta det är jag inte sugen och sparar det till nästa dag. Detta skedde aldrig när jag inte åt ordentligt, för min kropp var ständigt hungrig. Men det är ju inte så konstigt!

Så våga sätta dig med lite godis och njut av det! Nej nu ska jag gå till affären!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar