Just Want To Be Free
- Ingen människa är fri som inte är herre över sitt eget sinne.

lördag 17 april 2010

Fysisk ork bekämpar psykisk svaghet

Varit en mycket deppig dag, humöret är inte det bästa och tårarna har legat och skvalpat i ögonvrån. På eftermiddagen körde jag ett ordentlig styrkepass och jag lyckades höja på nästan alla övningar! Stolt! Det var nog den stora uppladdningen av mat innan som gjorde susen! Dock gjorde jag ett stort misstag. Efter träningen åt jag inget och åkte direkt till stallet. Detta resulterade i att mitt blodsocker sjönk och jag blev yr. Det är okej ibland att "missa" en måltid om man är frisk, men vi ätstörda får ALDRIG göra det!! Mitt mod sjönk, allt kändes meningslöst och fröken anorexi satt på min axel. Hunger är min värsta fiende, måste se till att ALLTID äta.

Det var idag i stallet som jag insåg hur viktigt mat var för mig, likt det är för ALLA. Det går inte att le med ögonen om kroppen svälter. Min ork försvinner och den vackra dagen förvandlas till ett mörker. Svetten rinner lättare, jag måste röra mig långsamt för att inte svimma och jag blir otålig och grinig. Att hoppa över en måltid, om det så bara är en smörgås, tar hårt på både min kropp och mitt psyke. Det gör det på oss alla. Väl i ett "svältande" tillstånd så kommer man in i en ond cirkel, där svälten gör oss ologiska! Det gör att istället för att återställa balansen i kroppen, förvärrar vi situationen och drar ner mer på maten. Istället för att inse att; om jag äter ordentligt nu kommer jag må mycket bättre, så tänker vi; Jag förtjänar inte att äta, jag är tjock, ingenting har någon betydelse. Jag brukar då tänka, det handlar inte om vad jag vill, utan det finns inget annat alternativ än att äta. Maten är vår medicin, så enkelt är det. Det handlar inte om ett val, utan bara om ett måste.

Åt Tacos till middag och det var gudomligt gott. När jag kom hem var jag helt slut och grät, men nu efter måltiden känner jag mig lugn och nöjd. Det visar på hur enkelt det är att reglera ens mående. Visst finns ångesten där, men kroppslig har man en större möjlighet att handskas och gå emot den. Är jag starkare fysiskt, har jag en större möjlighet att agera mot mina känslor, än om jag är helt fysiskt nedbruten!




4 kommentarer:

  1. Det du skriver är så sant. Att äta är a och o, Det är det man behöver för att orka i längden. Och att missa mål för dig är som du säger inte bra. Jag tycker att du tänker klokt vännen. Men jag förstår att det är en kamp för dig. Men det jag läser i din blogg får mig att bli glad för jag ser verkligen hur du kämpar och en förändring i ditt tänkande. Styrke kramar till dig min underbara vän!

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Beställde creatine igår. Tack för tipset =)
    På gymgrpssistens hemsida står det "Dag 1-5: Blanda 1 1/2 tesked med 2-4 dl vatten 4 gånger per dag, sprid ut intagen under dagen." Har du tagit så mycket och märkt någon skillnad? Sen så står det ju 2-4 dl, hur mycket tar du?? Måste man blanda med vatten eller kan man banda med mjölk? Kan tänka mig att vatten inte är riktigt lika gott men det aknske det är? =)
    Kram

    SvaraRadera
  3. Haha MEEEEEEN då! Pulver som pulver =)
    Det stod på gymgrossisten att det var väldigt bra för ökad muskelmassa. Tack och lov att det var billigt då =)
    Får kolla in länkarna =)
    Kram

    SvaraRadera
  4. Har kollat en av länkarna nu. Men alltså, ska jag ta både kreatin och proteinpulver. Shit, får ju inte göra annat än supa pulver då haha
    Kram

    SvaraRadera